דו"ח בתאגיד על הרשימות הפוגעניות של עובדי רשות השידור: "טעות בשיקול דעת, אך המנכ"ל הורה למחוק" - מדיה ושיווק - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

דו"ח בתאגיד על הרשימות הפוגעניות של עובדי רשות השידור: "טעות בשיקול דעת, אך המנכ"ל הורה למחוק"

ועדה מיוחדת שהוקמה במועצת התאגיד בנוגע לרשימות שנחשפו ב"הארץ" קובעת כי אלה "פגעו בכבודם של העובדים", וכי אף שהמנכ"ל אלדד קובלנץ ביקש למחוק את האמירות הפוגעניות - הן נחשפו בפני בכירים בתאגיד ■ הוועדה מציינת כי בקשתו של קובלנץ לקבל המלצות היתה לגיטימית

4תגובות
אולפן של תאגיד השידור הציבורי כאן, ב-2016
דוברות כאן בהקמה

דו"ח הוועדה שבדקה את תהליכי קליטת עובדים בתאגיד השידור הציבורי "כאן", שבחן בין השאר את "הרשימות השחורות" שהיו בידי הנהלת התאגיד וכללו ביטויים פוגעניים על עובדי רשות השידור, קובע כי עצם הבקשה של מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, לקבלת המלצות היתה לגיטימית, בעיקר בשל לחץ הזמן לגייס מאות עובדים במהירות. ואולם "לא היה מקום שיימצאו במסמכים של תאגיד שידור ציבורי, ובמקום עבודה שמחויב בכללי אתיקה ובשמירה על כבוד האדם, ביטויים שאינם מכבדים ושעלולים להתפרש כפוגעניים".

עוד נכתב בדו"ח כי קובלנץ עצמו ביקש שיוסרו אמירות פוגעניות כלפי עובדים, אך הוועדה מותחת ביקורת על כך שלא וידא שאכן הוסרו הביטויים האלה. בנוגע לעובדה כי בכירים בתאגיד נחשפו לרשימות עם הביטויים הפוגעניים, הוועדה קובעת כי היתה זאת "טעות בשיקול דעת ניהולי, אי מילוי הנחיה ופגיעה בשמירת כבודם של המועמדים".

עוד נכתב כי אכן נעשה שימוש ברשימות אלה בהליכי גיוס העובדים, אך מהממצאים עולה כי בעיקר בגרסה מצונזרת שלא כללה את האמירות הפוגעניות. ובכל זאת, העובדה שבגין רשימות כאלה נפסלה מועמדותם של מועמדים - ללא ידיעתם שאכן התנהל הליך כזה מאחורי גבם - היא בעייתית. "מן הראוי היה לעבוד בשקיפות ולקבל התייחסות של המועמד לכך", נכתב בדו"ח הוועדה.

הוועדה מתייחסת גם בסלחנות לחלק מהביטויים שהופיעו ברשימות. לגבי חלק מהביטויים הפוגעניים ("ערבי", "מזרחית"), נטען כי לא בהכרח מדובר בהתייחסות שאינה ראויה, אלא "כעובדה שיש לקחת אותה בחשבון על מנת לבנות מסד עובדים המייצג בכל תפקידי התאגיד - החל ממנהלה ועד שידור על המסך - את פניה של החברה הישראלית".

חברי הוועדה כללו את חברי המועצה, דלית שטאובר, אורלי גרטי-סרוסי ופרופ' דוד אלכסנדר. הוועדה הוקמה לאחר הפרסום של גידי וייץ ב"הארץ" שבו נחשפו הרשימות הסודיות שגובשו בהנהלת התאגיד ובהן הגדרות סטריאוטיפיות ופוגעניות כלפי עובדי הרשות. הביקורת היתה גם כלפי האמירות הפוגעניות אבל בעיקר על הנוהל הבעייתי שבו מתנהלות רשימות המלצות סודיות שלעובדים אין מידע לגביהן ואין להם יכולת להתמודד עם הממצאים.

אלדד קובלנץ וגיל עומר בוועדת הכלכלה בכנסת, ב-2016
אמיל סלמן

נעשה שימוש נרחב ברשימות הסודיות

בהנהלת התאגיד טענו עם פרסום הכתבה כי הרשימות לא קבעו את עתיד עובדי הרשות. ואולם דו"ח מבקר המדינה שיתפרסם בקרוב עשוי להפריך טענה זו. כפי שפורסם ב-TheMarker, על פי מידע שהגיע לידי המבקר בכירים בהנהלת התאגיד שגייסו עובדים התבקשו באופן ברור לפעול רק על פי הרשימות הסודיות. כעת, גם על פי דו"ח פנימי של הוועדה, עולה כי אכן נעשה שימוש ברשימות אלה בהליכי גיוס העובדים. דו"ח הוועדה של מועצת התאגיד מגלה כי נעשה שימוש נרחב ברשימות הסודיות (אך בגרסה מזוקקת ומצונזרת שלהן), אך לא מגלה מי עמד מאחוריהן. הוועדה שדנה בעניין קיימה בסך הכל 11 ישיבות, שמעה את הצדדים השונים ובחנה מסמכים שונים.

הוועדה, שהעבירה את ממצאיה למועצת התאגיד ב-13 במרץ, קבעה כי בשלבי הקמת התאגיד שררה אי ודאות רבה בנוגע למספר העובדים שיהיה צורך לגייס, בעיקר בשל שינויי החקיקה התכופים בעניין זה והדחיות בהקמת התאגיד. לפי הוועדה, קובלנץ הנחה לאמץ מדיניות שלפיה יש לקבל את הטובים ביותר במהירות הגבוהה ביותר. בשל הצורך להתמודד עם גיוס עובדים רבים מעובדי רשות השידור, התקשר התאגיד עם חברת השמה חיצונית, לצורך קבלת סיוע בהליכי המיון והגיוס.

קובלנץ סיפר לוועדה כי "מתוך תחושת אחריות ושאיפה לקלוט את הטובים ביותר מביניהם" הוא זה שפנה מיוזמתו ל"ארבעה גורמים מקצועיים שיחוו את דעתם על עובדי הרשות, מתוך היכרותם עם מועמדים פוטנציאליים". כאמור, לא ידוע מיהם אותם גורמים. עם זאת, לידי מבקר המדינה הגיע מידע שלפיו אחד מהגורמים האלה הוא מי שימונה בהמשך לחבר במועצת התאגיד, שלומי שטיין. ואולם שטיין לא חתום על ההערות הפוגעניות הכלולות ברשימות.

לפי הוועדה, קובלנץ עבר על הרשימות בשלב מוקדם והבחין כי אלה כוללות ביטויים פוגעניים. לטענתו, הוא נתן הנחיה מיידית "למחוק כל ביטוי פוגעני וזאת כדי למנוע העברה וחשיפה של מידע שאינו מתייחס לכישוריו המקצועיים של המועמד - עוד לפני העברת הרשימות לגורמים נוספים בתאגיד". הוועדה מתחה ביקורת על קובלנץ על כך שלא וידא שהנחייתו תבוצע באופן מיידי. "הוועדה סבורה כי בעניין רגיש זה הנוגע לכבוד האדם, מן הראוי היה שהמנכ"ל יוודא שההנחיה בוצעה", נכתב בדו"ח.

עובדי רשות השידור בשידור האחרון של "מבט"
צילום מסך ערוץ 1

הדו"ח קובע כי בשלבים מסוימים אכן זוקקו הרשימות לרשימה של "המלצות" או "הסתייגויות" בלבד ללא ביטויים פוגעניים. "הרשימות שכללו את הביטויים נמצאו למיטב הבנתנו בידי מספר מצומצם של עובדים בכירים בתאגיד, שבמסגרת תפקידם היוו חלק מתהליך קבלת ההחלטות בעניין קבלת עובדים", נכתב בדו"ח. "לא מצאנו עדות לכך שהרשימות שכללו ביטויים שאינם הולמים נחשפו לעיניהם של עובדים נוספים. עובדי מחלקת משאבי אנוש שרואיינו על ידי הוועדה הכירו את הרשימות ללא אמירות אלה".

"האקלים הארגוני לא איפשר להעיר על הרשימות"

ובכל זאת, עובדים במחלקת משאבי אנוש העידו בפני הוועדה שחשו "אי נוחות" לגבי ההנחיה להתייחס לרשימות הסודיות, בשעה שלעובדים המועמדים כלל לא היה מידע לגבי ההמלצות. העדות של מחלקת משאבי אנוש מדאיגה במיוחד, מאחר שלדבריהם "האקלים הארגוני במחלקת משאבי אנוש היה כזה שלא איפשר להעיר על כך. לא זו אף זו, הם נדרשו לעבוד בלחץ עצום כדי לעמוד בגרף הגיוסים הנדרש". מנהלת מחלקת משאבי אנוש באותה תקופה היתה קרן הראל-הררי, שעזבה את תפקידה.

כאמור, בניגוד לטענות המוקדמות של התאגיד שלפיהן הרשימות לא היו רלוונטיות בשלב גיוס העובדים, בוועדת הבדיקה של המועצה קובעים כי נעשה שימוש ברשימות - אך בעיקר כאשר הן זוקקו לרשימות מצומצמות של המלצות והסתייגויות. "נמצאו אינדיקציות לשימוש ברשימות בשלבי מיון שונים, ובכלל כך בשלבי הזימון, המיון והבחירה, כאשר אינדיקציות אלה מתייחסות כאמור להבנתנו לרשימות שכללו בעיקר התייחסות תחת הכותרות 'המלצות' או 'הסתייגויות', ולא לרשימות הכוללות תיאור מילולי וביטויים לא ראויים", נכתב בדו"ח.

לפי הדו"ח, המנהלים הנוכחיים של חטיבת החדשות בעברית (ברוך שי) ובערבית (יאסר עטילה) טענו כי לא נזקקו כלל לרשימות ולא עשו כל שימוש בהן. סמנכ"ל חטיבת הדיגיטל, אלעד טנא, טען גם הוא כי לא נחשף לאף אחת מההתבטאויות. עובדים אחרים טענו כי כלל לא ידעו על קיומן של הרשימות עד הפרסום ב"הארץ". בדו"ח הוועדה מציינים כי בפועל ישנם עובדים שהופיעו לגביהן אמירות לא ראויות, אך התקבלו לעבודה בתאגיד.

בניין התאגיד בירושלים
דוברות כאן בהקמה

בנוגע להדלפת הרשימות שכללו את הביטויים הפוגעניים, הוועדה קבעה כי מדובר ב"בעיה ארגונית מובנית שיש לטפל בה, והיא הימצאות מידע בידי גורמים שמידע ספציפי אינו אמור להימצא בידיהם… יש להנחיל נהלים ושגרות שיבטיחו כי הגישה למידע אישי תוסדר ובכלל זה היא תתאפשר רק למי שהמידע דרוש לו לביצוע תפקידו ובהיקף הנדרש לשם כך".

הוועדה גם בחנה טענות נוספות שעלו במהלך התקופה שבה הוקם התאגיד, בעיקר מצד עובדי רשות השידור, על התנהלות פוגענית ומזלזלת של נציגי התאגיד או של חברת ההשמה מול עובדי רשות השידור. בדו"ח נקבע כי אכן אירעו "טעויות רבות שהתבצעו בתהליך המיון שהיתה מעורבת בו חברת ההשמה, שלגישתנו, ועל פי התלונות שבאו לפנינו, לא הקצתה את כוח האדם המקצועי הנדרש. התהליך סבל גם מתחלופה גבוהה של מראיינים שלא צברו את הניסיון הנדרש".

"תחושת היעלבות סובייקטיבית של המועמדים"

בנוגע לטענת של עובדים בכירים מרשות השידור, פרשנים או כתבים, שמנגנון הראיונות היה משפיל עבורם והם נאלצו להציג את עצמם באופן מעליב, סבורה הוועדה כי "תחושות ההיעלבות והפגיעה של חלק מהאנשים הינה סובייקטיבית ונבעה ממעמדם הרם במקום עבודתם הקודם. הוועדה מוצאת לנכון לציין, שתהליך מיון וכניסה לארגון חדש מחייבת כל אדם, בכיר ומנוסה ככל שיהיה, לנמק ולהוכיח את התאמתו וכשירותו לתפקיד ואינה מוצאת לנכון שמי מבכירים אלה היה אמור להיות פטור מתהליך זה ואינה רואה בעצם התהליך פגיעה במועמד".

הוועדה הביאה בחשבון את הקשיים בהליכי ההקמה - הדחיות החוזרות והנשנות והניסיונות מצד גורמים רבים לסכל את הקמת התאגיד - שיצרו "עומס עצום והתמודדות אובייקטיבית מורכבת". למרות זאת, הוועדה קבעה כי מחלקת כוח האדם לא הביאה בחשבון את תחושת האבל שחשו עובדי רשות השידור עם סגירת מקום עבודתם, וכי תהליך קליטת העובדים במחלקת כוח אדם "לא נתן מענה הולם להיבטים הפסיכולוגיים שנדרשו בתהליך הראיונות". לפי הוועדה, קובלנץ מקיים שיחות רוחב עם עובדים בנושאים אלה.

בנוגע לתלונות על רמת השכר בהשוואה לרשות השידור, הוועדה קובעת כי היתה הצדקה ליישם מדיניות של שכר נמוך יותר לעומת רמות השכר ברשות השידור, ויש לגיטימיות גם להשתמש בטווחי שכר ככלי ניהולי וכחלק מקידום קריירה של עובד. ואולם הוועדה הנחתה את סמנכ"ל משאבי אנוש לבצע בדיקה אם קיימים פערי שכר בין בעלי תפקידים שהם בעלי כישורים זהים, המבצעים תפקידים זהים.

סוגיה נפיצה נוספת נוגעת לטענות על "תפירת מכרזים". בכמה מהם, שפורסמו ב-TheMarker וב"הארץ", התגלה כי הונמכו תנאי סף והותאמו באופן מפתיע לעובד שאכן נבחר. בהקשר זה הוועדה לא פירטה ממצאים ורק נכתב כי הנחתה את המנכ"ל ואת סמנכ"ל משאבי אנוש "לבחון נושא זה לעומקו ולקבוע כללי התנהלות לקביעת תנאי סף של מכרזים על מנת למנוע כל חשש להתנהלות לא תקינה".

דו"ח הוועדה אומץ בפועל גם על ידי מועצת התאגיד השידור הציבורי בדיון בשבוע שעבר. בהחלטת המועצה נכתב כי היא מקבלת את ההמלצה "להביע צער על כך שעובדים בתאגיד, ויהיה מספרם אשר יהיה, מצאו את עצמם נפגעים מאמירות לא ראויות. לא היה מקום שיימצאו במסמכים של תאגיד שידור ציבורי, ובמקום עבודה שמחויב בכללי אתיקה ובשמירה על כבוד האדם, ביטויים שאינם מכבדים ושעלולים להתפרש כפוגעניים".

גם לפי החלטת המועצה, עצם הפנייה של קובלנץ לקבלת המלצות היתה לגיטימית. ואולם היה עליו לוודא כי ההנחיה להסיר אמירות לא ראויות ופוגעניות אכן בוצעה במועדה. המועצה קבעה גם כי לאחר שתקבל את הדו"ח הסופי של מבקר המדינה ייבדק אם יש בו עדויות או נתונים נוספים, ואם כן - העניין יובא לדיון נוסף.

ככל הנראה, דו"ח מבקר המדינה עשוי לכלול עדויות נוספות של אנשים שהעידו בפני המבקר ולא הופיעו בפני ועדת הבדיקה הפנימית. כפי שפורסם ב-TheMarker, מעדויות שהגיעו למבקר המדינה עלה גם כי חברי מועצה בעצמם העבירו להנהלת התאגיד קורות חיים של מועמדים, והנהלת התאגיד התייחסה לכך כאל עובדים שיש לקדמם ויש לגביהם המלצות.

ממצאי הבדיקה הזאת רלוונטיים במיוחד בעיתוי הנוכחי. ועדת האיתור בתאגיד, בראשות יו"ר התאגיד גיל עומר, כבר העבירה למועצה המלצה לגבי שמות המועמדים למינוי לתפקיד המנכ"ל הבא והקבוע של התאגיד, בהם קובלנץ עצמו. הדו"ח הזה ודו"ח מבקר המדינה (שהטיוטה שלו כבר הועברה למועצה) עשויים להשפיע על זהות המנכ"ל הבא.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר