תרגיעו, התחבורה הציבורית כאן מעולה וזולה - רכב ותחבורה - TheMarker

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

תרגיעו, התחבורה הציבורית כאן מעולה וזולה

ביציאה מתל אביב התנועה שטפה, בכניסה לירושלים השקפתי מלמעלה על שובל הנהגים התקועים עם עיניים בפגוש, ידיים על ההגה ורגל על הגז המזדחלים לידנו, תוך שאני ועוד 40 נוסעים חולפים בדהרה על פניהם ■ כשירדתי, הרכבת הקלה הביאה אותי תוך כמה דקות ליעדי במרכז העיר

32תגובות
תחבורה ציבורית
דודו בכר

אל תשאלו, אתמול נרדמתי בדרך חזרה מירושלים. בנקודה כלשהי על כביש מספר 1, מול נוף גבעות נחל שורק המוריקות, נכנעתי לקרני השמש החמימות שחדרו דרך השמשה וכיבו את עפעפי. כשהתעוררתי אחרי חצי שעה בערך, הייתי בפתח נתיבי איילון. אוף, פקק. כן, האוטובוס, קו 480 של אגד - הלא הוא "כלי הרכב האוטונומי שלי" - שמביא אותי תוך 45 דקות מרחוב ארלוזורוב בתל אביב לירושלים, תקוע עכשיו, ב-16:00, עם כל המכוניות. כאילו שאני בתחבורה הציבורית והנהגים שבכלי הרכב הפרטיים שייכים לאותו מעמד בכביש. חוצפה.

בבוקר הרגשתי אחרת לגמרי. ביציאה מתל אביב התנועה שטפה, בכניסה לירושלים השקפתי מלמעלה על שובל הנהגים התקועים עם עיניים בפגוש, ידיים על ההגה ורגל על הגז המזדחלים לידנו, תוך שאני ועוד 40 נוסעים חולפים בדהרה על פניהם, שקועים בכורסאותינו ועסוקים בפעילויות מגוונות: מי מתכתב בשצף קצף בסלולרי, מי עיניו תקועות בעיתון ומי מנמנם להנאתו. הנתיב הבלעדי שלנו סומן בצבע אדום ברור, כמו שצריך. כשירדתי, הרכבת הקלה הביאה אותי תוך כמה דקות ליעדי במרכז העיר.

ואולם תל אביב אינה ירושלים, ובדרכי המטרופולין שסביבה שולטות נתיבי ישראל ונתיבי איילון - שתי חברות שמאז ומעולם מדדו את הצלחתן ברוחב הדרך שפינו לכל המכוניות בכלל, ובאחרונה הוסיפו לעצמן מדד הצלחה בדמות הקמה ותפעול של נתיבים מהירים למכוניות שמוכנות לשלם יותר, וחניונים למכוניות שמוכנות לשלם פחות. לכן, אחר הצהריים, בדרך חזרה, אנחנו תקועים ורק אחרי 25 דקות בפקק שבו עברנו 3.5 ק"מ - מגיעים למסוף סבידור החדש.

למחרת אני מחליטה לקפוץ לאמא בקיבוץ געש. בדרך נמיר אוסף אותי קו 601 של חברת מטרופולין. אם האוטובוסים של אגד הם רכב אוטונומי של אנשי קריירה, קווי ה-600 של קו תל אביב-נתניה שמפעילה מטרופולין הם מחלקה ראשונה למפונקים. אחרי המתנה של שבע דקות שבהן עברו כמה מהקווים הישירים, אני עולה על המאסף. ושוב - אתגר: במקום לנסוע בשטף קדימה, אנחנו מזדחלים עם כולם. את הדרך אני מכירה מהנסיעות באותו מסלול במוניות שירות בשבתות. לא כולם יודעים, אבל כבר שנים שהן לא מחכות להתמלא בנוסעים ויוצאות כמו שעון, עם כל מספר נוסעים, כל עשר דקות לאורך כל סוף השבוע. בשבת הנסיעה נמשכת 20 דקות. אבל עכשיו בפקק, משום שלא סומן נתיב לתחבורה ציבורית לאורך הדרך, אני שוב כמעט כאחת העם. לפחות אני לא נוהגת, רק מביטה על המזדחלים בנתיבים מסביב ומודה להם על מיסי הקנייה, הרכב והדלק שהם משלמים למדינה.

אחרי שעה אנחנו מגיעים לגעש. אני יורדת מהאוטובוס לתקלה מעצבנת: מעבר החצייה סומן בכיוון הפוך, אל עבר תעלת ניקוז. ברור שמי שסימן אותו לא ירד מעולם מהאוטובוס וגם לא עלה עליו בכיוון השני. בדרך לשער הקיבוץ כבר חושך, לא נעים לצעוד לבד. אני יודעת שלפני שנה מפעיל האוטובוס ביקר בשטח והביע רצון להשוות את תנאי התחנה של געש עם התחנות האחרות במסלול הקו, שקרובות ליישובים. משרד התחבורה הסכים. אבל העסק מתמהמה משום מה.

בדרך החוצה, אני תופסת טרמפ לתחנה בקיבוץ שפיים הסמוך. שבע דקות, ושוב מגיע המטרופולין. תוך 25 דקות אנחנו שוב בסבידור מרכז (היה קצת מהר מדי, בא לי להתפנק עוד קצת בכורסאות), ופני אל האוטובוס העירוני, הביתה. כל אוטובוס שיעצור מביא אותי קרוב, אבל שוב הכשל: בשביל לעבור לתחנה העירונית אני צריכה ללכת חצי רחוב לצומת ולחצות חמישה מעברי חצייה, ובדרך לעמוד פעמיים על אי-תנועה כשמשני צדי טסות מכוניות. אני מקללת. עשיתם לנו כאלה אוטובוסים טובים, בתדירות גבוהה, במחירים מצחיקים. כמה היה עולה לכם לשים את התחנות בפינות הרחוב בשביל החלפה מהירה וקלה? אה, נו - זה היה מפריע לנתיב הימינה-חופשי של משלמי הדלק ומיסי הרכב.

הגעתי לעיר. אמנם ערב, אבל לא עוברת דקה, אני עולה על קו 61 של דן. הנהג מכיר אותי, מחייך וממתיק סוד: בחודש הבא כל האוטובוסים בקו יתחדשו בדגמי שלוש דלתות לקיצור זמני ההמתנה בתחנות.