מקורבי ליצמן מסתבכים: "עמותה של אגודת ישראל הבריחה נכסים" - פוליטי - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן

מקורבי ליצמן מסתבכים: "עמותה של אגודת ישראל הבריחה נכסים"

ב–2014 נקלע עיתון "המודיע", ביטאון אגודת ישראל המזוהה עם סגן השר יעקב ליצמן, לקשיים כלכליים ■ לפי דו"ח של רשם העמותות, כדי לשמור על פעילותו הועברה הבעלות מעמותת אגודת ישראל למנכ"ל העיתון, תוך הסתרת מידע ■ העמותה: "ליקוי טכני בתום לב"

11תגובות
אייל טואג

עסקה תמוהה שבה עברה השליטה ב"המודיע", עיתון הבית של ח"כ יעקב ליצמן (אגודת ישראל), מבעלותה של עמותת אגודת ישראל העולמית לידיים פרטיות של אחד מחבריה, מסבכת את העמותה. בעקבות זאת רשם העמותות מתכוון לפרק את העמותה הציבורית, המזוהה עם חסידות גור, בטענה ל"ניסיון להברחת נכסים", "ליקויים משמעותיים בהתנהלות העמותה" ו"חלוקת רווחים אסורה".

העילה לפירוק היא עסקת המכירה ב–2014 של "המודיע" למנכ"ל העיתון אלעזר קנופף, שהוא חבר בעמותה, ולמחותנו איש העסקים החרדי חיים שכטר — שניהם, כמו ליצמן, משתייכים לחסידות גור. קנופף הוא כיום המו"ל והמנכ"ל של העיתון.

"המודיע" מזוהה עם ליצמן ומשמש ביטאון מפלגת אגודת ישראל, הנשלטת על ידו, ונחשב לבעל השפעה משמעותית בחוגים החסידיים. בין ליצמן ל"המודיע" יש קשרים נוספים. כך, אשתו של ליצמן, חוה, עובדת במשרדי העיתון בירושלים. בנוסף, ליצמן עצמו, כפי שנטען לא פעם, דאג לאינטרסים של העיתון. למשל, לשכתו היתה זו שפעלה להחריג את העיתונות הכתובה מהחוק למניעת פרסום של מוצרי טבק שאושר באחרונה בכנסת, והוא גם היה ממובילי ההתנגדות להצעת החוק של ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) להגבלת פרסום סמוי (תוכן שיווקי) בעיתונים.

אמיל סלמן

ליצמן וקנופף הם מכרים ותיקים וקיימת ביניהם מערכת יחסים ענפה. ב–TheMarker דווח כי הם מרבים להיפגש. במשרד המשפטים טוענים כי העמותה "הבריחה" את מניות העיתון, שהן הנכס המרכזי שלה, לקנופף אף שהוא אחד מחבריה וכן ניסתה להתל ברשם העמותות, להסתיר ממנו מידע וליצור מצג כאילו העסקה לא נוגעת לעמותה אלא נעשתה דרך צד שלישי.

"סיפור כיסוי"

הסיפור הפתלתל מתחיל בספטמבר 2014, כאשר העמותה העבירה את מניות עיתון "המודיע" למשקיע יואב ברין, חסיד גור המקורב מאוד לאדמו"ר מגור. באותה תקופה העיתון נקלע — לטענת העמותה — לקשיים תזרימיים קריטיים והיה על סף סגירה, ובעיתונות החרדית דווח כי ברין לקח על עצמו, ללא תמורה, את חובות העיתון והתחייב להמשיך את הפעלתו תחת הנחיות ההנהגה הרוחנית של מועצת גדולי התורה. המניות הועברו לחברת הדר הפודים, שבבעלותו של ברין ב–14 בספטמבר 2014.

בחדרי חרדים

לטענת העמותה, ברין הזרים 2 מיליון שקל באופן מיידי לעיתון, ומנע את סגירתו. העמותה הסבירה כי "מכרה" לו את העיתון עם חובותיו, כדי "להציל את העיתון שהיה על סף חדלות פירעון", ולהבטיח שהחובות לא יתגלגלו לפתחה. לא בוצעה כל הערכת שווי לעיתון והוא עבר לידי ברין ללא תמורה.

שבועיים בלבד לאחר חתימת ההסכם על העברת "המודיע", הודיע ברין במפתיע כי הוא חוזר בו מהכוונה להשקיע בעיתון. בשלב זה נכנסו לתמונה שני משקיעים חדשים לכאורה: מנכ"ל "המודיע" קנופף ומחותנו חיים שכטר, חסיד גור. בדיווחים בעיתונות החרדית מאותם ימים נכתב כי השושבין של העסקה היה ליצמן.

"בימים האחרונים גיבש ח"כ ליצמן קבוצת משקיעים חדשה שמוכנה להשקיע בעיתון 13 מיליון שקל ולהצעידו שוב על דרך המלך", נכתב באתר כיכר השבת. "בכך תוחזר השליטה בעיתון למנכ"ל הוותיק לוזר (אלעזר; נ"ט) קנופף שלאחר המהפך האחרון נחלש תפקידו באופן משמעותי, וכעת על פי המסתמן הוא ישוב להיות בעל השליטה כבעבר".

בעמותה טוענים כי ברין חזר בו "לאחר שהתגלה לו היקף הגירעונות הכספיים של העיתון", וכי "לקראת סוף 2014 נמצאו משקיעים שהחליטו לקחת על עצמם את הבעלות בעיתון". טענת העמותה היא כי התבצעו שתי עסקות נפרדות: הראשונה היא העברת המניות לברין, והשנייה מברין לקנופף ושכטר.

ואולם במשרד המשפטים לא מקבלים את גרסת העמותה, וטוענים כי העברת המניות לברין היתה מעין סיפור כיסוי שקדם להעברת המניות לקנופף ושכטר. בפנייה של רשות התאגידים שבמשרד המשפטים לעמותה נקבע כי העברת המניות לברין "נעשתה ללא פרסום לציבור, ללא בחינת הצעות נוספות, בלי שנערכו הערכות שווי בזמן אמת, ללא קבלת תמורה, בלי שנערך הסכם עם המשקיע, מבלי שהעמותה הציגה דיווח לרשות המסים ומבלי שדבר העברת המניות צוין בדו"חות שהוגשו לרשם ובמכתבי העמותה לרשם. העברת מניות העמותה התקבלה בניגוד עניינים בין האינטרסים הפרטיים והעסקיים של קנופף לבין היותו חבר עמותה".

"אין ניגוד עניינים"

בעמותת אגודת ישראל טוענים להגנתם כי העסקה הבהולה עם ברין היתה אותנטית, וכי נעשתה בעל פה, בלי דיווח לרשם העמותות ובלי הערכות שווי — בשל הלחץ שבו היה העיתון באותה עת. "בצוק העיתים בתקופה שבה חייבים חובות אדירים לעובדים, מוסדות וספקים, פעלו מנהלי העמותה דאז להשלמת העסקה עם המשקיע הראשון (ברין) מהר ככל האפשר והחליטו להסתפק באישורים וסיכומים בעל פה מול המשקיע", כתבה העמותה למשרד המשפטים.

עוד כתבה העמותה כי זו היתה "עסקה תקינה שבוצעה בתנאי שוק, לאחר הפעלת שיקול דעת של נושאי המשרה בעמותה ושהתחייבה מכוח המציאות הקשה אליו נקלע העיתון". לטענתה, זהו "ליקוי טכני בלבד" שנעשה "בתום לב", והוא "לא מצריך נקיטת סנקציה חריפה של הגשת בקשה לפירוק העמותה". כמו כן מציינת העמותה כי ההחלטה להעביר את העיתון לקנופף ושכטר "התקבלה על ידי ברין, ולא על ידי העמותה", ולכן לא יכול להיות פה ניגוד עניינים.

במשרד המשפטים דוחים את הטענות, וקובעים כי לא ניתן לבחון אותן כעת, מכיוון שאין בנמצא מסמכים שעמדו בפני מקבלי ההחלטות בעמותה בזמן אמת, ומשום שהעמותה לא דיווחה לרשם העמותות על העברת המניות בזמן אמת "תוך שהיא מתעלמת מפניותיו". עוד קובעת רשות התאגידים כי "העמותה עשתה כל אשר לאל ידה כדי למנוע פיקוח של הרשם אחר התנהלותה בזמן אמת וכדי להסתיר את העובדה כי מניות העיתון הועברו לגורמים קשורים".

תגובת לשכת סגן שר הבריאות: "'המודיע' הוא הביטאון הרשמי של אגודת ישראל העולמית, שליצמן הוא נציגה בכנסת זה שנים. אך טבעי ומובן קיום פגישות ומעורבות בין הצדדים, שאף פורסמו ברבים בשקיפות וללא משוא פנים. הטענות בדבר הקשר בין סגן השר ליצמן לעיתון 'המודיע' נבדקו על ידי היועץ המשפטי לממשלה ונדחו טענות שהועלו בנושא זה כבר בעבר".

קנופף אמר בתגובה: "אני לא מדבר עם עיתונאים".

מרשות התאגידים נמסר: "במסגרת בדיקה מטעם רשם העמותות נמצאו ליקויים חמורים בעמותה, המקימים עילות פירוק. בעקבות כך נשלח לעמותה מכתב התראה לפני פירוק. העמותה השיבה למכתב, וטענותיה נמצאות בבחינה, שלאחריה יוחלט על המשך הטיפול".

משרד המשפטים: ליצמן לא חושף פגישות עם מו"ל "המודיע" — בניגוד לחוק

משרד הבריאות הפר את החוק והתעלם מהוראה שקיבל ממשרד המשפטים לענות לבקשת חופש מידע שבה התבקש סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לחשוף את פגישותיו עם מו"לים מהעיתונות הכתובה, כולל מו"ל "המודיע" אלעזר קנופף ב–2017–2018 — כך נקבע במסמך רשמי שנשלח ממשרד המשפטים לתנועה לדמקורטיה מתקדמת בשבוע שעבר.

במשרד המשפטים מפנים את מנכ"ל התנועה, שבי גטניו, להגיש עתירה מינהלית נגד ליצמן בדרישה לפרסום הפגישות. גטניו מסר ל–TheMarker כי הוא נערך להגשת העתירה כבר בזמן הקרוב.

בקשת המידע הגיעה בעקבות פרסום היומן של ליצמן ל–2015–2016 שפורסם בסוף 2017, ממנו עלה כי במהלך שנה וחצי, מיום כניסתו לתפקיד ועד סוף 2016, קיים ליצמן לא פחות מעשר פגישות במשרד הבריאות עם קנופף, ובלי לנהל פרוטוקול. למעשה, מספר פגישותיו עם קנופף עלה על סך כל הפגישות שקיים עם יתר ראשי כלי התקשורת בישראל. מסוף 2016 אין מידע על פגישותיו עם קנופף ומהותן, למרות בקשות חופש מידע חוזרות ונשנות של גטניו, ואף שמשרד המשפטים כבר קבע בעבר כי תלונתו של גטניו על הפרת החוק מוצדקת.

המידע היחיד שמסר ליצמן הוא על שתי פגישות שהתקיימו עם קנופף ב–2017 בנושא "עדכונים פוליטיים", אך משרד המשפטים קיבל את עמדתו של גטניו כי התשובה אינה מענה הולם לבקשת המידע. ביוני 2018 הודיע משרד הבריאות לגטניו כי היומן המלא של ליצמן יפורסם "בתוך כמה ימים", אך הדבר לא קרה עד היום.

בלשכת ליצמן דוחים את החלטת משרד המשפטים, ואומרים: "הדברים אינם נכונים. לפי חוק חופש המידע, פורסמו ברבים כל פגישותיו של ליצמן עם מו"ל 'המודיע' בשקיפות מוחלטת, כולל תאריכים, מיקומי הפגישה וזהות מזמין הפגישה. בניגוד לנהלים ובקנטרנות בולטת מתעקשת העמותה לקבל את תוכני השיחות ופרטיהן, מה שלא סביר ולא מקובל".

גטניו מסר בתגובה כי "אגף חוק חופש המידע במשרד המשפטים קבע פעמיים כי לשכת סגן שר הבריאות מפרה את החוק בכל הקשור לפנייתנו. לכן איני יכול להבין את תגובת המשרד, שלפיה התנהלותו עולה בקנה אחד עם החוק. לא נותרה עוד ברירה בידינו אלה לפנות לערכאות, ונעשה זאת בהקדם האפשרי".
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות ראשיות באתר