כבולה במחוך וכובע צילינדר - TheMarker Women - TheMarker
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

תיק מניות

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לרשימת הקריאה המלאה לחצו כאן
האישה הבדיונית

כבולה במחוך וכובע צילינדר

אף שנשים בנות זמננו בעולם המערבי הן כבר בעלות זכויות וחופש שאן ליסטר רק יכלה לחלום עליהם, אפשר להזדהות בקלות עם המאבק שלה להגיע אל האושר

אן ליסטר אינה אישה בדיונית באמת. היא דמות היסטורית שנולדה בשלהי המאה ה־18, ונודעה בזכות יומניה עבי הכרס, שבהם תיעדה את התקופה הטרום־ויקטוריאנית. ליסטר היתה בעלת אדמות בהליפקס, אנגליה, שהתבלטה באורח חיים חריג ביותר עבור אישה באותה תקופה. דמותה מככבת בסדרת הטלוויזיה "ג'נטלמן ג'ק" של HBO, שעונתה הראשונה הסתיימה החודש.

יומניה של ליסטר היו אינסופיים, כמעט. היא כתבה כ־5 מיליון מילים, היקף של 50 רומנים, וחלקם היו כתובים בקוד, שכן ליסטר חיה חיים אסורים בתקופתה: היא היתה לסבית שניהלה מערכות יחסים ורומנים עם נשים ברחבי בריטניה ואירופה, והתנהגה באופן שערורייתי לאישה בזמנה. היא התלבשה בסגנון גברי, חיזרה ללא בושה אחר נשים, חיה עימן, גבתה כספים משוכרים על אדמותיה, נסעה ברחבי העולם, ניהלה את עסקיה ביד רמה, למדה אנטומיה ואף נישאה לבחירת ליבה, בזמן שלנשים לא היו אפילו זכויות בחירה.

"ג'נטלמן ג'ק" היא אחת הסדרות התקופתיות המשעשעות והקצביות ביותר שהוציא ה־BBC מתחת ידו, אולי בזכות השיתוף עם HBO. אין רגע דל, ואת עיקר הקרדיט אפשר לזקוף לזכותה של סוראן ג'ונס, שחקנית יוצאת מגדר הרגיל באנרגיה שלה ובשילוב בין עוצמה מרתיעה, כמעט אגרסיבית, לקסם שלא ניתן לעמוד בו. ג'ונס, המוכרת מ"דוקטור פוסטר" ו"סקוט אנד ביילי", לובשת פה מראה נוקשה ולא מחמיא במיוחד, אבל מושך עין, של אישה שמנסה ללכת על הקו הדק שבין תיעובה לסלסולים של אופנת הנשים בתקופתה, לבין העוינות שהיא מעוררת בשל חיבתה לכובעי צילינדר ומקטורנים גבריים.

הסיפור מתמקד במאבקה של ליסטר להחזיר לידיה את הבעלות על מכרה פחם שבשטח האחוזה המשפחתית, אותה ירשה מדודה. הדוד בחר להוריש לה את אחוזת שיבדן ההיסטורית מאחר שלא סמך על אחיו, אביה של ליסטר, בענייני עסקים ורכוש. ליסטר נאבקת בבנקאי נוכל ואחיו, שגונבים פחם מהמכרה שלה זה שנים, ועושה מולם מהלכי שחמט עסקיים, שנקטעים פעם אחת בהתקפה אלימה עליה, שממנה היא קמה, מנערת את בגדיה המאובקים וחוזרת לזירה. ליסטר חזקה, חכמה ונועזת מאוד באורח חייה, אבל היא ריאקציונרית במובנים אחדים: היא מתייחסת לשוכרי האדמה שלה ביד קשה, ונוקטת עמדות לא ליברליות במיוחד כשאחותה מביאה מחזר שאינו בעל ייחוס. "הוא ממשפחה של סוחרים", היא אומרת בחומרה לאביה הקשיש, והוא בתורו מסביר לה שהיא תקועה בעבר.

הזירה העיקרית שבה פועלת ליסטר היא הזירה הרומנטית. לאחר שנים של נדודים ואכזבות מבנות זוגה, שבחרו להתחתן עם גברים ולהתיישב כדי לעמוד במוסכמות החברתיות, מסמנת לעצמה ליסטר מטרה עסיסית – אן ווקר, יורשת עשירה שמתגוררת באחוזה הסמוכה ביורקשייר.

החיזור אחר ווקר מתקדם בצורה האופיינית לליסטר – היא מסמנת מטרה, מתקדמת בנחישות, משתמשת בכל אמצעי הקסם העומדים לרשותה: תשומת לב עתירה, אינטלקט מהמם ואישיות כריזמטית להפליא. ליסטר רגילה לנצח, ובמהלך רובה של העונה נראה שהיא מתקדמת ליעדה בצורה בטוחה. בתוך כך, היא מתאהבת באמת במושא חיזורה ומבקשת את הבלתי נתפש – להתחתן.

ואז, הכל משתבש. ווקר חלשת אופי וסובלת מקשיים נפשיים. הפחד מחשיפה וגינוי מתחיל לכרסם בה, בעזרתם האדיבה של השכנים הביקורתיים, והיא חוזרת בה. ליסטר מגלה שוב ושוב כי אף שנפשה שלה עזה וחופשית, מוטלים עליה כבלי הסביבה והחברה. למרות החוסן הגדול שהיא מפגינה, נפשה משתוקקת לאהבה וקבלה, וכשדוקרים אותה, היא זבה דם.

גם תלבושות של מחוכים ואינספור שכבות לא מסתירים את התחושה שאין חדש תחת השמש, והקונפליקט נשמע מוכר להפליא לבני תקופתנו. אף שנשים בנות זמננו בעולם המערבי הן כבר בעלות זכויות וחופש שליסטר יכולה היתה רק לחלום עליהם, אפשר להזדהות בקלות עם המאבק שלה להגיע אל האושר. כל שברצונה לעשות הוא לאהוב כאוות נפשה, אבל המכשולים שמציבה החברה בדרכה הם כמעט בלתי עבירים.

באופן מפתיע, ההיסטוריה בחרה בסיפור האגדות בסופו של הסיפור. ווקר וליסטר נישאו, והן נחשבות לזוג הנשים הראשון שנישא בעולם, למרות שהחוק לא הכיר בהן.

 

 

BBC One / HBO



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר TheMarker

סדר את התגובות

כתבות נוספות